Sidor

tisdag 13 juli 2010

Dunder o brak

Idag på förmiddagen tog jag med mig min mamma o barnen o åkte till Dimbo o plocka jordgubbar.
Mamma var barnvakt åt Lilleman o A hjälpte mig att plocka jordgubbar. Idag var det verkligen lättplockat. Fick ihop en 10 litershink o en 2 liters hink på 5 meter. Det tog nog knappt en halvtimme. Bären var jättefina o goda ;)
När vi var där i landet såg jag hur mörkt det började bli från ena hållet så de sista litrarna gick undan att plocka för jag tänkte att börjar det regna får väl alla panik o springer till kassan.
Men de försvann men när vi åkte därifrån kom det åska från ett annat håll i stället!
Det syntes på vägen hem till mamma att det hade regnat men vi fick inget på oss. I Tidaholm hade det inte kommit nåt heller. Hos mamma fick vi lunch, färskpotatis o burkskinka. Så gott. Tack lilla söta mamma!
Men när vi satte oss i åt blev det jättemörkt ute. Var nästan så att vi fick tända lampan så vi kunde se våran mat vi hade på tallrikarna. Sen började det åska o blixtra o regna o hagla. Det var hagelkulor stora som golfbollar! Vi trodde nästan taket på deras balkong skulle gå sönder av haglet! Tyvärr har vi ingen bild på dem!

När vi kom hem gjorde jag en jordgubbspaj som blev himla god. Hittade ett recept på nätet jag skulle gjort men jag hade visst inte alla ingredienser till den. så jag fick göra en egen variant istället!
Här är receptet för den som är intresserad:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
0,5 dl socker
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
150 gram smör

Fyllning:
ca 1 liter jordgubbar
1 msk potatismjöl
75 gram hackad blockchoklad

Blanda ihop ingredienserna till pajdegen och platta ut i en pajform. Spara om det blir över något.
Skiva jordgubbarna o lägg i formen. Strö över den hackade chokladen och den ev degen som blev över.
Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter!
Servera med glass, lättvispad grädde eller vaniljsås!

Inga kommentarer: