Sidor

onsdag 28 september 2011

Rosa månaden!

På lördag startar Rosa månaden!

Fakta från Cancerfondens hemsida för Rosa bandet:


Varje år får 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det betyder att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Antalet bröstcancerdiagnoser i Sverige ökar, men samtidigt blir de som överlever allt fler. På 1960-talet levde cirka 50 procent av bröstcancerpatienterna i Sverige tio år efter diagnos och behandling. I dag är siffran 80 procent. Cancerfondens mål är att ännu fler ska överleva – ett mål som bara kan bli verklighet genom framgångsrik forskning.




En rosa månad


Under oktober färgas hela Sverige rosa med hjälp av företag, organisationer och privatpersoner, som vill engagera sig i kampen mot bröstcancer. Sedan starten 2003 har Cancerfonden – tillsammans med dessa – samlat in närmare 308 miljoner kronor.






Framgången med Rosa Bandet-kampanjen ligger bland annat i den avgränsade kampanjperioden som gör att vi varje år kan komma tillbaka med full kraft och nya aktiviteter under oktober månad.

Just för mig känns det viktigt att stödja Rosa bandet eftersom jag har haft det så nära mig!
Linda hade alltid en Rosa bandet insamling varje år. Långt innan hon själv fick diagnosen. Så nu tar jag över hennes engagemang och startar en insamling till minne av henne.
Man vet aldrig vems tur det är nästa gång.
Forskningen av bröstcancer går ju frammåt, men tyvärr är det långt kvar till alla ska överleva denna skitsjukdom. Så nu ber jag er alla mina läsare att gå in på min insamling o skänka en slant!


1 kommentar:

Emelie Bäck, Cancerfonden sa...

Hej Malin! Vilket fint initiativ. Ja på lördag drar vi igång på riktigt! :) Håll gärna utkik på cancerfonden.se/rosabandet för nyheter och uppdateringar för din blogg. Tack för din hjälp! Kramar!