Sidor

onsdag 5 maj 2010

Bullar!

Nu på fm har jag bakat bullar! Hittade ett recept i en tidning jag köpte på BB. Har inte blivit av men nu hade jag handlat hem alla ingredienser så nu vr jag illa tvungen.
Här kommer receptet om nån är intresserad!

Långpannebullar med chokladgömma
ca 30 st

50 g jäst för söta degar
100 g smör eller margarin
4 dl mjölk
1,5 dl kesella
0,5 tsk salt
1,5 dl strösocker
12-14 dl vetemjöl

fyllning:
200g mjölkchoklad i rutor

Pensling.
uppvispat ägg

Garnering:
100g vit choklad
100g mörk choklad

ugn 225-230 grader

1:Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Blnda ner mjölk och kesella och värm till 37 grader. Häll blandningen i degbunken och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt salt, socker, och nästan allt mjöl. Arbeta degen blank och smidig. Ta mer mjöl efter hand om det behövs. Låt degen jäsa varmt och dragfritt under bakduk till dubbel storlek. Ca 30-40 minuter.

2: Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den. Dela degen i två delar. Kavla ut dem i samma storlek som en långpanna 30*40 cm. Lägg den ena degplattan på bakpapper i en långpanna. Fördela chokladrutorna med jämna mellanrum. Lägg den andra degplattan ovanpåoch tryck till men ex en kvivskaft, så att det bildas rutmönster med en chokladbit i varje ruta. Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek i 20-30 min.

3: Pensla bullarna med ägget. Grädda dem mitt i ugnen tills ytan har fått färg ca 8-15 minuter. Låt bullarna kallna i formen under bakduk!

4: Ska bullarna frysas in , lyft ur hela brödkakan ur pannan och skär upp bullarna en och en!

5: Garnering: Smält chokladen var sort för sig och ringla dem över bullarna.

Lycka till!


Jag tyckte dessa var himla smidiga att göra. Man behöver inte stå och kringla ihop dem och det blir inte massa plåtar över allt! Tog mig ett smakprov och jag kan ju säga att de var väldigt goda när de var lite ljumna =)

1 kommentar:

Linda sa...

De lät farligt goda! :-)

kram Linda